London calling

Έφυγε την παραμονή των Χριστουγέννων του 2002 με τον ίδιο τρόπο που έζησε. Γρήγορα και άναρχα, εμμένοντας σε ιδέες που άλλοι εξαγόρασαν με βίλες και πισίνες στο Μπέβερλι Χιλς. Ο Τζο Στράμερ, αρχηγός και ιθύνων νους των Clash, άφησε κληρονομιά στην μουσική σκηνή το πιο σοφιστικέ γκρουπ της πανκ επανάστασηςστο ροκ, στην δεκαετία του 70 και μερικά τραγούδια που θα μείνουν και στον 22ο αιώνα! Γιατί αυτός, ο γιός Βρετανού διπλωμάτη γεννημένος στην Αγκυρα το 1952, με κουλτούρα μεγαλοαστική μεγαλωμένος στην Αιγυπτο, τη Γερμανία και το Μεξικό, κάνοντας την επανάσταση του και αλλάζοντας το όνομα του από Τζόνι Μέλορ σε Τζον Στράμερ δεν έμπαινε απλά στη λίστα των δεκάδων τινέιτζερς που δοκιμάζουν κάτι διαφορετικό, αλλά έμελλε να αποτελέσει την ψυχή του καλύτερου πανκ ροκ γκρουπ στην ιστορία! Γιατί την ίδια ώρα που οι Sex Pistols ή οι Ramones βασίζονταν στον αναρχικό λόγο των στίχων και στη δυνατή μουσική, οι Clash που ο Στράμερ είχε δημιουργήσει διέθεταν και στίχο πολιτικό και λυρικά που θα ζήλευαν όλοι οι σούπερσταρ του ροκ.

 

Ο Στράμερ έφτιαξε το γκρουπ το 1975 μαζί με τους Τζόουνς, Σίμονον και Χέντον και το 1976 ακολούθησε τους Sex Pistols στην περιβόητη αναρχική τουρνέ τους. Εκεί τους είδαν άνθρωποι της εταιρείας CBS και σύντομα το πρώτο άλμπουμ με τον τίτλο Clash ήταν στα δισκοπωλεία. Το σινγκλ White riot δημιούργησε αίσθηση, αλλά αυτό που τους καθιέρωσε ήταν το δεύτερο άλμπουμ London calling. Βγήκε στις 14 Δεκεμβρίου του 1979 και πήρε τόσο εξαιρετικές κριτικές που ξάφνιασε. Ασκούσε άλλωστε δριμύτατη κριτική στους πολιτικούς στο τέλος μίας πολύ ζοφερής δεκαετίας.

 

Το 1980 με το τριπλό αριστούργημα «Sandinista» οι Clash «παραβίασαν» και την πόρτας της Αμερικής και εκεί πια το συγκρότημα άρχισε να έχει πολλά χρήματα ωστόσο ξεκίνησε το πρόβλημα στην έκφραση. Και αυτό γιατί οι στίχοι και το νόημα κατά της πολιτικής της Μάργκαρετ Θάτσερ γινόταν εύκολα κατανοητό στην Αγγλία, αλλά στην Αμερική ο κόσμος ήθελε πιοεύπεπτα πράγματα. Ο Στράμερ αντιδρούσε στη διάθεση της εταιρείας να μαλακώσει το στυλ του γκρουπ και ο μύθος θέλει το πιο διάσημο κομμμάτι του γκρουπ να προέρχεται από την κόντρα αυτή: Should I stay or should I go?, το 1981
Μαζί με το London Calling και το Rock the Casbah είναι μέχρι σήμερα τα κομμάτια αναφορά στο γκρουπ που διαλύθηκε το 84, μετά την κόντρα Στράμερ και Τζόουνς και το διαζύγιο του πρώτου με τη γυναίκα του, η οποία λάτρευε το Λος Αντζελες ενώ ο ίδιος ήθελε να γυρίσει στα παλιά του λημέρια.

 

Η ζωη του έμοιαζε να έχει πάντα αυτή την κόντρα που βγάζει και το όνομα του γκρουπ (Clash ) και να βάζει πάντα το δίλημμα του να μείνω ή να φύγω, όπως το τραγούδι!

 

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Στράμερ έδειχνε να βρίσκει προσωπικη ηρεμία με τίς κόρες και τη δευτερη γυναίκα του, ενώ οι Clash θα έκαναν μία και μοναδική επανεμφάνιση για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Στα πενήντα του χρόνια ο θάνατος τον πρόλαβε στο δίλημμα για πρωτη φορά. Αλλά τη μουσική κληρονομιά που άφησε ειδικά με εκείνο το αριστουργηματικό London Calling που βγήκε σαν σήμερα, δεν μπορεί να μας την στερήσει κανείς!